Současná bezprecedentní situace způsobená koronavirovou pandemií má zásadní dopady i do silniční dopravy. Ta se nemůže vyhnout zdražování. Ceny jejích vstupů rostou ve všech ukazatelích, ať už se jedná o cenu paliva, samotných vozidel, energií, nákladů na lidské zdroje nebo o výši úroků. Nárůst vstupů se zatím pohybuje mezi 12 až 15 procenty. V některých případech nejde pouze o „drahotu“, ale vůbec o dostupnost. Nová dopravní technika má dodací lhůty delší než jeden rok, chybí i základní náhradní díly, někdy není olej a podobné banální položky.
„Odvykli jsme limitujícímu nedostatku materiálu, který se stává dnes realitou. Objevila se i nová hrozba v podobě výpadků dodávek AdBlue. Stejně jako nelze bez čipů vyrobit auto, nedostatek AdBlue by zastavil všechny moderní vznětové motory v nákladních vozidlech i autobusech,“ dodává ČESMAD.
„Jsme v situaci, kdy doprava za ceny loňského roku se stává ekonomickou sebevraždou. A to se netýká jen nákladní dopravy, ale i té autobusové, která má vstupy podobné a v cenách je závislá na smlouvách se zadavateli. Ti budou muset připlatit. Cena nafty vzrostla od začátku roku o 7 korun, AdBlue je násobně dražší, vysoká inflace zvyšuje režii. Doprava do Británie silně ovlivněná Brexitem zdražila během několika měsíců o pětinu, ale podobný cenový skok lze v nejbližší době očekávat v celé Evropě a u všech typů přeprav. Silniční dopravci, se dostávají do stavu, že nejsou schopni plnit požadavky zákazníků. Vše ještě komplikují narušené dodavatelsko-odběratelské řetězce, kdy se na jedné straně nedostává volných kapacit a na straně druhé stojí nevyložené kamiony před branami zavřených továren,“ dodává ČESMAD.
„Dnes nenajdete dopravce, který by byl schopen stoprocentně zajistit poptávané kapacity. Je běžné, že volný kamion, který byste potřebovali zítra, seženete až za týden. Vážně hrozí, že doprava se stane luxusním zbožím, její ceny mohou do konce roku vzrůst až o čtvrtinu,“ hodnotí aktuální stav silniční nákladní dopravy Josef Melzer, prezident ČESMAD BOHEMIA.