E-commerce reaguje na potřeby zákazníků: doručení podle denního rytmu

Očekávání od letošní vánoční sezóny jsou poměrně optimistická. Poslední čtvrtletí je tradičně nejsilnější sezónou i pro dopravce, doručování se přitom stále více přizpůsobuje potřebám a dennímu rytmu zákazníků. Technologicko-logistická skupina DODO očekává další růst zájmu o doručení na adresu v konkrétním vybraném dni a hodině, roste počet zásilek i průměrná hodnota objednávek. Nejčastěji si lidé v konkrétní čas nechávají doručovat potraviny a zásilky z on-line lékáren.

S rostoucí útratou Čechů se výrazně roste i trh tzv. slotového doručení, tedy doručení do zákazníkem předem vybraného dne a časového okna. Nezvyšuje se přitom jen počet rozvezených zásilek, ale i průměrná hodnota jedné objednávky. „Zájem o slotové doručení letos dále roste. Zákazníci stále častěji přizpůsobují nákupy svému dennímu rytmu. Nejčastěji preferují pohodlné získání zásilky hlavně v poledních hodinách, “ vysvětluje provozní ředitel skupiny DODO Peter Menky.

Právě rostoucí obliba slotového doručení potvrzuje, že lidé nechtějí čekat půl dne na kurýra nebo hledat nejbližší box a výdejní místo. Místo toho volí doručení v konkrétním časovém slotu. Podle aktuálních dat skupiny DODO je v případě doručování potravin zakoupených online nejvytíženějším časovým slotem napříč celým týdnem sobota mezi 10. a 11. hodinou, kdy bývá doručeno o 110 % zásilek více než je průměr. Následuje páteční dopolední slot mezi 10 a 12.

„Data jasně ukazují, že zákazníci chtějí mít plnou kontrolu nad časem doručení. Slotové doručení tak přestává být benefitem navíc – stává se klíčovým očekáváním zákazníků. A přináší další efekty: zvyšuje loajalitu, navyšuje hodnotu košíku a zároveň umožňuje lépe plánovat kapacity doručovacích týmů. I proto jsme v posledním roce výrazně rozšířili síť klientů, kteří slotové doručení využívají. A zdaleka se nejedná jen o rozvoz potravin či léčiv,“ podotýká Peter Menky.

Kromě rozvozu potravin je novým trendem ve slotovém doručování právě častější objednávání z on-line lékáren. V posledních měsících vzrostl počet objednávek léků s doručením do časového okna o 27 %, přičemž sílí i poptávka po víkendovém doručení. Nejčastěji si nicméně Češi nechávají doručit léky v úterý mezi 14. a 16. hodinou. Nejdále je v tomto směru Praha, kde se rostoucí důvěra v on-line nákup léčiv odráží i v průměrné výši objednávky přes 1100 Kč, zatímco v Ostravě se pohybuje okolo 700 Kč.

„Rozvoz zásilky domů zůstane i v budoucnu jedním ze základních pilířů přepravních služeb. Je totiž pro klienta nejpohodlnější, nemusí nikam chodit nebo jezdit. Aby ale bylo skutečně funkční, klientsky přívětivé a jednoduché, musí mít zákazník možnost si vybrat den a časové okno, ve kterém mu bude zásilka opravdu doručena,“ uzavírá Peter Menky.

Přesnost času doručení je přitom u českých zákazníků vedle ceny dopravy a šíře distribučních míst jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru dopravce. Podle dat společnosti DODO by 89% Čechů nakupujících online uvítalo možnost vybrat si doručení objednávky na konkrétní den a v konkrétním časovém okně dle svého přání

Dodání zboží v konkrétním časovém okně, které je již standardem v oblasti potravin, začala technologicko-logistická společnost DODO loni rozšiřovat i do dalších segmentů a klade si za cíl ze slotového doručování postupně vytvořit tržní standard. Mezi segmenty e-commerce,
ve kterých je o slotové doručení aktuálně největší zájem, patří kromě potravin také léky, chovatelské potřeby, kosmetika, elektronika, oblečení, sportovní vybavení nebo hobbymarkety. Doručování v přesných časových oknech díky spolupráci s DODO již zákazníkům nabízejí například řetězce Dr. Max, Decathlon, Samsung,  Rituals, Alkohol.cz či Pet Center.