COVID a doprava z e-shopů? Zvýšený zájem o dodání zboží domů a především na výdejní místa

Pandemie COVID-19 zasáhla do řady odvětví a změnila zažité zvyky. Česká e-commerce patří mezi ty skupiny, které během loňského a letošního roku uspěly. Jedním z hlavních faktorů tohoto úspěchu byla schopnost pružně reagovat na možnosti, jak dodat zboží zákazníkům. Ti totiž přirozeně měnili své preference v požadavcích na doručení balíků. Výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli ukázal, že nejoblíbenější místem dodání zůstává nadále domov. V součtu ale Češi nejraději zboží vyzvedávají na některém z různých typů výdejních míst.

Náš výzkum jsme zaměřili v oblasti doručení zboží na dva body. Tím prvním je, kam si spotřebitelé nechávají zaslat zboží z e-shopů nejčastěji. Druhým, zda svůj přístup během pandemie změnili,“ komentuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Panelového výzkumu, který APEK připravil ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere, se zúčastnilo více než 1000 respondentů. „Porovnáme-li letošní výsledky s rokem 2018, vidíme, že se chování nakupujících výrazně změnilo. Zatímco před třemi lety si nejčastěji nechalo zaslat balíčky domů 66 % zákazníků, letos už je to jen 45 %,“ doplňuje Vetyška.

Velký růst naopak zaznamenalo dodání do některého z výdejních míst. Externí výdejny (jako například pobočka České pošty či výdejní místo Zásilkovny) využívá nyní nejčastěji 27 % on-line nakupujících oproti 19 % v roce 2018. Prodejnu samotného e-shopu označilo jako nejoblíbenější 15 % respondentů (2018 4 %), výdejní boxy se v popularitě posunuly z nuly na 6 %. „Celkem tedy upřednostňuje některou z variant osobního odběru 48 % zákazníků. Před třemi lety to přitom bylo jen 23 %. Rychle pak roste zájem o výdejní boxy, které poskytují nakupujícím velkou časovou flexibilitu. Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i nadále,“ dodává Jan Vetyška.

Další otázka, na kterou se výzkum APEK zaměřil, se věnovala změně výběru způsobu dodání zboží během pandemie a po ní. 22 % respondentů uvedlo, že využívá více než před krizí dodání balíků domů. „To je samozřejmě logické, zákazníci trávili více času doma a mohli zásilky v klidu přebírat,“ komentuje Jan Vetyška. 14 % nakupujících zvýšilo svůj zájem o externí výdejní místa, 11 % o vlastní prodejny e-shopů a 10 % o výdejní boxy. „Naopak jedenáct procent respondentů uvedlo, že využívá méně vlastních výdejen e-shopů. 61 % dále zmínilo, že si nikdy nenechávají doručit zboží do zaměstnání,“ doplňuje Vetyška.

Změny v logistice doručování zboží a očekávání zákazníků se rychle vyvíjí. V ČR funguje špičkový systém dodání objednaných balíků včetně vysoké rychlosti. Z výsledků výzkumu je v každém případě zjevné, že popularita osobních odběrů v Česku nadále roste.