E-shopy očekávají rekordní vánoční sezónu, klienti si na nákupy on-line už zvykli

České e-shopy počítají s tím, že letošní vánoční sezóna bude velmi silná. Jen 8 % on-line prodejců počítá s poklesem předvánočních tržeb. Nepředpokládají, že by se klienti po loňském lockdownu letos ve velkém vraceli do kamenných obchodů, naopak počítají s dalším růstem loňských rekordních tržeb. Na nákupy on-line si zvykli i klienti, jen 13 % nakupujících upřednostní kamenné obchody, vyplývá z aktuální analýzy trhu od WEDO. Ta počítá s tím, že před Vánoci bude rozvážet až 100 tisíc balíků denně.

České e-shopy počítají v letošním roce s dalším růstem tržeb. Jen 6 % z nich očekává, že budou mít za celý rok letos nižší tržby než v roce 2020. Víc než polovina e-shopů (52 %) počítá s tím, že jim letos tržby vzrostou, 42 % počítá s příjmy
na úrovni loňského roku. „V době loňského lockdownu došlo
k bezprecedentnímu nárůstu nákupů na e-shopech, vypadá to, že většina klientů již zůstane převážně on-line nakupování věrná a jen část se zcela vrátí do kamenných prodejen,“
 komentoval výsledky výzkumu mezi partnerskými e-shopy generální ředitel WEDO Daniel Mareš. Výhled
je navíc podobně pozitivní i do roku 2022, více než polovina e-shopů počítá s podobnými tržbami jako v roce 2021
a třetina věří dokonce v další růst.

Každoročním vrcholem roku jsou pro -eshopy předvánoční nákupy. Právě ty rozhodují o úspěšnosti letošního roku
a letošní očekávání  jsou nastavena velmi vysoko.
V předvánočním období očekává 45 % on-line obchodů meziroční růst tržeb, 17 % dokonce věří ve více než 20procentní nárůst. Téměř polovina pak očekává, že tržby budou stejné jako loni, s poklesem tržeb v předvánočním období počítá jen 8 % z nich. „Mezi důvody poklesu tržeb označují především nárůst konkurence a to, že jsou již na maximu svých kapacit,“ vysvětlil Daniel Mareš.

Nejoblíbenějšími způsoby doručení zásilek jsou podle
e-shopů doručení na adresu klienta a na výdejní místo. Stále populární zůstává i odběr přímo v obchodě, na popularitě nabírají výdejní boxy. E-shopy tedy i letos počítají s nárůstem skladovací a přepravní kapacity. Více jak polovina obchodů (56 %) navýšila své skladovací zásoby, 20 % vylepšilo
a urychlilo proces expedice zboží, další počítají s náborem brigádníků, ať už do skladů a výdejních míst nebo
na kontaktní linky.

Také logistický operátor WEDO je na vánoční boom připraven. „Rozšířili jsme počet výdejních míst, začali jsme nabízet vlastní výdejní boxy. Počítáme s tím, že zájem
o přepravu zboží bude oproti současnému stavu několikanásobný, posílíme počty kurýrů i aut, budeme mít rozšířené skladovací plochy. Očekáváme, že ve špičce budeme rozvážet až 100 tisíc balíků denně,“ uvedl Daniel Mareš.

Na nákupy on-line už si navíc zvykli i klienti. Podle průzkumu WEDO mezi více než tisícovkou klientů v srpnu letošního roku jen 13 % klientů upřednostňuje kamenné obchody – 9 % dotázaných bude nakupovat převážně v kamenných obchodech, pouhá 4 % zůstanou věrná výlučně pevným obchodním místům. „Necelá polovina dotázaných očekává zhruba vyvážené nákupy on-line a v kamenných obchodech, převážně nebo pouze na e-shopech bude letos nakupovat 37 % lidí,“ dodal Daniel Mareš.

Za hlavní výhodu nakupování on-line považují lidé nepřekvapivě pohodlí, které označilo 47 % dotázaných, následují jednoduché srovnání cen a rychlost dopravy. Právě způsob doručení se v posledních letech výrazně změnil. Místo dřívějších způsobů doručení si klienti rychle zvykli
na doručení zboží na místo a v čase, které jim vyhovují. Téměř polovina (47 %) lidí volí doručení zboží přímo na vybranou adresu, 42 % upřednostňuje zvolené výdejní místo. Na oblibě získávají výdejní boxy, které letos plánuje využít 9 % nakupujících.

Dodání do ruky přitom volí především obyvatelé menších obcí, naopak ve větších městech už je více rozšířená
a dostupná síť výdejních míst a boxů.

„O tom, že vánoční sezóna je skutečně za dveřmi, svědčí
i fakt, že 46 % lidí chce mít nakoupeny vánoční dárky více než měsíc dopředu. Naopak nákupy na poslední chvíli nechává jen 6 % nakupujících,“ uzavřel Daniel Mareš. Při doručení přitom vládnou bezhotovostní platby, pouhých
14 % lidí počítá s tím, že bude platit dobírkou v hotovosti, zbytek pokryjí různé bezhotovostní varianty, jako jsou platby kartou, platební brány či převody z účtu.

WEDO chce v nejbližších měsících pokračovat ve svém rychlém růstu. Bude rozvíjet všechny své distribuční kanály, rozšiřovat síť výdejních boxů, budovat nová logistická depa
a modernizovat ta stávající. Další investice zamíří
do zkvalitňování zákaznické podpory a servisu. Celkem
v blízké době plánuje WEDO investice v objemu zhruba jedné miliardy korun, zajímat se přitom bude nejen o český trh.