Paralyzovaný přístav v Číně způsobil dominový efekt v globálních dodavatelských řetězcích

Z důvodu šíření koronaviru mezi zaměstnanci jednoho z nejrušnějších kontejnerových přístavů na světě, Yantian International Container Terminal (YICT) v Číně, byla v květnu na přístav uvalena karanténní opatření. To bude mít podle nejnovější studie Dun & Bradstreet dominový efekt pro globální dodavatelské řetězce.  Dun & Bradstreet předpokládá, že s ohledem na délku trvání, budou dopady větší než v případě několikadenního zablokování Suezského průplavu počátkem letošního roku.

Praha, 30. 6. 2021 – Jakákoliv mimořádná událost, která ovlivní některý z článků globálního dodavatelského řetězce, posiluje realitu vzájemné propojenosti firem po celém světě a jejich závislost na spolehlivosti dodavatelů a třetích stran z jiných zemí. Na rozdíl od Suezského průplavu, který zůstal zablokován šest dní, yantianský přístav se sníženou kapacitou pracoval zhruba měsíc, což způsobilo zpoždění v dodavatelských řetězcích. „Paralyzovaný přístav v Číně připomíná firmám, aby investovaly do dat a technologií, které jim pomohou vytvořit agilní a geograficky rozptýlený dodavatelský řetězec, který může rychle nahradit nezrealizované dodávky během neočekávaných událostí,“ uvedl Brian Alster, ředitel pro rizika a dodržování předpisů třetích stran Dun & Bradstreet.

Analytický tým Dun & Bradstreet sledoval roční přepravní data kontejnerového přístavu Yantian International Container Terminal a přišel s těmito závěry:

  • Snížená kapacita YICT v Evropě nejvíc ovlivnila Spojené království, Nizozemí, Německo, Španělsko, Francii, Belgii, Itálii, Polsko, Švédsko a Dánsko
  • Mezi deset typů nejčastěji přepravovaného zboží z YICT do Evropy patří audiovizuální zařízení, nábytek a ložní prádlo, hračky a hry, mechanická zařízení, obuv, oděvy, ocel, keramika, kovy a související kovové výrobky
  • K nejvíce zasaženým průmyslovým odvětvím patří maloobchod, maloobchod s potravinami, velkoobchod, oděvy, elektrická zařízení a komponenty, nábytek, stavební materiály, hardware a stavebnictví.

V rámci identifikace dopadů na globální dodavatelské řetězce byl využíván Dun & Bradstreet Data Cloud, který obsahuje informace o 420 milionech firmám po celém světě. Data odráží objednávky přepravy společnostmi přes YICT během sledovaného období. Společnosti zahrnuté v této analýze byly identifikovány na základě SIC kódu (obor činnosti) a identifikace odesílatele a příjemce, které jsou rovněž propojeny na D-U-N-S číslo.

„V následujících týdnech a případně měsících výpadek čínského přístavu YICT bude mít velký vliv na globální dodavatelské řetězce,“ uzavírá zpráva Dun & Bradstreet.