Drtivá většina obyvatel evropských zemí má alespoň nějakou zkušenost s nákupy on-line. Obyvatelé České republiky přitom patří v rámci Evropy mezi ty nejaktivnější. Pohodlí nákupu a rychlost doručení budou hrát důležitou roli i nadále, podíl nakupujících na webu roste, větší význam hraje nabídka velkých mezinárodních tržišť. Zároveň se zvyšuje tlak na rychlost doručení.
Téměř tři čtvrtiny obyvatel Evropy (73 %) alespoň jednou ročně nakoupí on-line, vyplývá z dat Eurostatu. Výrazně přitom počet nakupujících on-line vzrostl v posledních dvou letech. „Evropská data potvrzují naši zkušenost z českého trhu. V době pandemie si klienti zvykli nakupovat on-line, stále častěji přitom využívají i e-shopy mimo domácí trh. Češi přitom patří k těm, co on-line nakupují nejčastěji,,“ uvedl generální ředitel Wedo Daniel Mareš.
Nejvíce přitom na webu nakupují obyvatelé Velké Británie, nějakou zkušenost s on-line shopy má 92 % Britů. Více než 90 % zkušenost mají i Nizozemci, Dánové a Švýcaři. Češi přitom uzavírají první desítku evropských zemí, alespoň jednou ročně na webu nakoupilo 80 % obyvatel ČR. „Češi si na pohodlí nákupu z domova a rychlého a jednoduchého doručení zvykli,“ dodal Daniel Mareš.
Obecně nejsou zásadní rozdíly mezi zeměmi západní, severní i střední Evropy. Ve všech těchto regionech mají zkušenost s on-line nákupem alespoň tři čtvrtiny lidí. Naopak trochu více zaostává jižní Evropa (60 %) a východní Evropa (44 %). To obecně souvisí i s nižší počtem uživatelů internetu v těchto regionech. Na konci pomyslného evropského žebříčku jsou Moldavsko, Albánie a Ukrajina.
„E-commerce tak hraje stále větší roli, v Británii už vše spojené s e-commerce tvoří téměř 10 % HDP země. V Česku je tento podíl zhruba poloviční, i to nás ale řadí do první pětky evropských zemí,“ vysvětlil Daniel Mareš. Velká část klientů se totiž s jedním nákupem ročně nespokojí, naopak využívají nákupy on-line pravidelně. V České republice dvě třetiny klientů nakupují alespoň 1x za čtvrt roku, 20 % alespoň jednou za dva týdny.
Velkým tématem pro e-shopy bude rychlost doručení zboží. V současné době pouze zhruba třetina e-shopů může slíbit doručení do druhého dne, 13 % e-shopů nabízí doručení v den nákupu. „Tlak na rychlost doručení roste a poroste dál. E-shopy budou chtít nabízet všechny základní možnosti doručení – na adresu, na výdejní místo nebo do boxu. Obliba boxů dále poroste, jejich síť se bude rozšiřovat. A doručovací společnosti proto musejí být připraveny nejen na rostoucí objem přepravených zásilek, ale i na tlak na jejich rychlejší doručení,“ domnívá se Daniel Mareš.
Stále větší část Evropanů má rovněž zkušenost s nákupem ze zahraničí. Zhruba 40 % z těch, co na webu nakupují, už nakoupilo zboží v zahraničí. „Nejen v Evropě fungují velká on-line tržiště nabízející až miliony různých druhů zboží. Tyto weby agregující velké množství nabídek od různých prodejců jsou pak logicky díky své šíří nabídky populární i mimo svůj domácí trh. Agregace nabídky bude silným trendem i v České republice,“ uzavřel Daniel Mareš.
Proto do budoucna poroste i poptávka po přeshraniční dodávce zboží. Např. Wedo nedávno začalo své služby nabízet i na Slovensku a má další expanzivní plány. Zároveň chce být připraveno na další růst, proto spustilo nový superhub u D1, který výrazně navýšil přepravní kapacitu.. Kromě růstu se chce Wedo v ČR zaměřit především na zrychlení a zjednodušení celého procesu doručení zásilky a zlepšování zákaznické zkušenosti.